Organisatie
MODERAMEN
Het moderamen (het dagelijks bestuur van de kerkenraad) bestaat uit de voorzitter en de scriba (secretaris) van de kerkenraad, aangevuld met een predikant en een lid uit het college van kerkrentmeesters. De taken van het moderamen bestaan uit het voorbereiden van de kerkenraadsvergaderingen, het verzorgen van de verslaggeving en de correspondentie. Het moderamen vergadert 10x per jaar.
KERKENRAAD
De kerkenraad bestaat uit twee diakenen, twee pastorale ouderlingen en twee ouderling-kerkrentmeesters en één predikant. Verder is er een voorzitter en een scriba (secretaris), die het ambt van ouderling of diaken bekleden.
De kerkenraad is het bestuur van de kerkelijke gemeente. De kerkenraad denkt vooruit, doordenkt de scenario’s en schetst de grote lijnen van het beleid. De kerkenraad ontwikkelt een visie op gemeente-zijn en zoekt naar het optimale kerkmodel en bevordert innovatie.
De taak van de kerkenraad is het aanstellen en aansturen van de professionele werkers, het uit handen geven van de uitvoering, beleidsplannen opstellen, taakgroepen (teams) instellen of wijzigen, taakinstructies geven, financieel beleid voeren, toezicht houden en signaleren.
De kerkenraad, zoals hierboven beschreven, is de opvolger van de voormalige grote- en de voormalige kleine kerkenraad. In de overgangstijd van de oude kerkenraden naar de nieuwe kerkenraad zijn in principe meer ouderlingen en diakenen lid van de kerkenraad. Zij zullen echter slechts in een beperkt aantal vergaderingen, waarin belangrijke beslissingen genomen worden, volledig aanwezig zijn.
De kerkenraad vergadert 10x per jaar.
GEMEENTEBERAAD/AVOND
De kerkenraad overlegt met de gemeente minimaal één keer per jaar.
Op deze gemeenteavond komt de algemene gang van zaken aan de orde.
Bij zwaarwegende zaken neemt de kerkenraad pas een besluit na de gemeente gehoord te hebben. Dit heet gemeenteberaad en wordt uitgeschreven zo vaak als gewenst is.
DIACONIE
Handen en voeten geven aan een belangrijke opdracht van Jezus zelf: wat je voor mijn naaste hebt gedaan…
De diaconie streeft naar bewustwording van de diaconale gedachte, binnen en buiten de kerk, en hoopt mensen te stimuleren tot diaconaal handelen.
Een diaken is bevestigd als ambtsdrager. Een diaconaal medewerker denkt mee over de werkzaamheden binnen de diaconie zoals bijv. grondzaken en besteding van de gelden.
De diaconaal medewerker wordt in een dienst voorgesteld en belooft daarbij geheimhouding.
De diaconie heeft binnen onze gemeente een aantal aandachtsgebieden.
De werkzaamheden zijn als volgt verdeeld:
* Er is een dagelijks bestuur (voorzitter, secretaris, penningmeester) die verantwoordelijk is voor de organisatie van de diaconie.
* De diakenen nemen bij toerbeurt deel aan de erediensten.
* De diakenen zijn aanspreekpunt voor de verschillende activiteiten die zij organiseert t.b.v. de gemeente. Hierbij wordt samengewerkt met ouderlingen, pastoraal medewerkers, predikanten en contactpersonen van de verschillende groepen.
* Een tweetal diakenen maakt het collecterooster en zorgt ervoor dat de afkondigingen van de collectes in de erediensten en in Dubbelspoor vermeld worden.
* Een aantal diakenen zorgt voor het beheer van bebouwde en onbebouwde bezittingen met ondersteuning van het Kantoor Kerkelijke Goederen (KKG).
* De diaconie heeft regelmatig contact met de diaconie van de PG van Halle. Twee keer per jaar vindt een overleg plaats tussen beide diaconieën. Jaarlijks wordt een doel gekozen waar tijdens de gezamenlijke diensten voor gecollecteerd wordt. We houden elkaar op de hoogte van diverse activiteiten en sluiten bij elkaar aan als dit mogelijk is.
Klik hier voor ons beleidsplan.
Wij vinden het als diaconie belangrijk dat iedere diaken/diaconaal medewerker
een steentje kan bijdragen en dat op een manier kan doen die bij hem/haar past.De diaconie kent regelmatig vacatures.Heeft u belangstelling om diaken/diaconaal medewerker te worden of mee te draaien in een commissie?
OUDERLINGEN
Naast ouderlingen met een pastorale taak zijn er ook ouderlingen met een bestuurstaak.
- Allereerst vind je onder hen de voorzitter en de scriba (secretaris) van de kerkenraad.
- Ten tweede zijn er de ouderling-kerkrentmeesters die in het college van kerkrentmeesters zorg dragen voor het beheer van financiën, de aanstelling en betaling van betaalde medewerkers, het onderhoud van de gebouwen en het beheer van de overige bezittingen van de kerk.
- Maar ook vind je er de jeugdouderlingen die actief zijn als coördinator van het jeugdwerk en het werk onder de middengeneratie.
De ouderlingen worden net als de diakenen gekozen uit de gemeente en hebben een ambtstermijn van 4 jaar, die een keer kan worden verlengd.
De ouderlingen maken net als de diakenen en predikanten deel uit van de kerkenraad. Zij is verantwoordelijk voor:
- het beleid ten behoeve van de organisatie en de voortgang van de kerkdiensten.
- het beleid ten behoeve van de toerusting van de gemeente in catechese en het werk van Ontmoeting en Inspiratie
- het beleid m.b.t. het pastoraat middels ontmoetingsgroepen als ook het pastoraal bezoekwerk
- het beleid m.b.t. de stoffelijke zaken van de gemeente (kerkrentmeesterschap)
De ouderlingen dragen zorg voor:
- de ambtelijke vertegenwoordiging van de ouderlingen in de kerkdiensten
- het ambtshalve omzien naar gemeenteleden en het bieden van een luisterend oor voor de stemmen uit de gemeente.
- samen met de andere ambtsdragers (diakenen en predikanten) geven de ouderlingen leiding aan de gemeente.
OUDERLING LID COLLEGE VAN KERKRENTMEESTERS
In de kerkorde is vastgelegd dat ‘de helft plus één’ van de leden van het College van Kerkrentmeesters moet worden bevestigd als ouderling met bijzondere opdracht.
Alles wat we tot nog toe over de ouderling gezegd hebben, met uitzondering van zijn pastorale taak, geldt ook voor de ouderling-kerkrentmeester.
Het is niet allereerst de taak van de ouderling-kerkrentmeester om hoe dan ook geld bij elkaar te halen en te beheren.
Het is vooral zijn opdracht om in de gemeente het besef levend te houden dat samen gemeente zijn ook een materiële verantwoordelijkheid inhoudt.
Niet om een bedrijf ten koste van alles in stand te houden, maar om het mogelijk te maken, dat er een gemeenschap is die naar behoren haar dienst kan verrichten.
Met behulp van de contactpersonen (zie hieronder) wordt jaarlijks de actie Kerkbalans gehouden.
Aan het eind van de kerkdienst wordt de collecte gehouden voor de kerk door de leden van het College van Kerkrentmeesters.
Contact
Rekeningnummer t.n.v. het College van Kerkrentmeesters – Varsseveld:
Rabobank: NL45 RABO 0364800046
PASTORAAL BERAAD
Het pastoraat (omzien naar elkaar) wordt gecoördineerd door het pastoraal beraad. In dit beraad overleggen de predikanten, ouderlingen met een pastorale taak en pastoraal medewerkers met elkaar over pastorale zaken. Twee leden van het pastoraal beraad zijn aangesteld aan coördinator. Bij hen komen verzoeken om een pastoraal bezoek of signalen over gemeenteleden binnen. De coördinatoren benaderen vervolgens een ouderling, pastoraal medewerker of predikant om contact op te nemen met het betreffende gemeentelid, voor/door wie bezoek is aangevraagd of waarover een signaal is binnengekomen. Het is ook mogelijk om een predikant, ouderling of pastoraal medewerker rechtstreeks te benaderen.
Het centrale telefoonnummer van de coördinatoren pastoraat is: 06-20662767
Het pastoraal beraad organiseert niet alleen huisbezoeken, maar zet steeds meer in op ontmoetingspastoraat, waarbij gemeenteleden elkaar in kleine of grotere groepen ontmoeten en met elkaar in gesprek komen. Dit kan in reguliere gespreksgroepen, maar het kan ook bij een maaltijd, een wandeling of het klussen in de kerk. Want omzien naar elkaar gebeurt overal waar mensen elkaar ontmoeten. Vandaar dat het pastoraal beraad deze ontmoetingen wil stimuleren.
CONTACTPERSONEN
Het pastoraal beraad wordt in zijn werk bijgestaan door contactpersonen, die elk verantwoordelijk zijn voor een tien- of twintigtal adressen. Zij zijn voor de gemeenteleden een laagdrempelig aanspreekpunt en legt ook namens de kerk vaak contact met gemeenteleden. De contactpersoon legt bezoeken af aan ouderen, zieken en nieuwe leden, bij huwelijksjubilea en bij alle andere gelegenheden of gebeurtenissen waarbij extra aandacht vanuit de kerk wenselijk is.
Ook gaat de contactpersoon rond voor de Actie Kerkbalans en het verjaardagsfonds en helpt hij met het verspreiden van post.